keskiviikko 14. tammikuuta 2009

Terveisiä perhepedistä

Jos joku olisi kysynyt muutama kuukausi sitten, saako kotieläin nukkua ihmisten kanssa sängyssä, olisin sanonut ei ja vielä taivastellut päälle, kuinka epähygienistä, hankalaa ja kaikin puolin naurettavaa eläimen kanssa nukkuminen on. Eläin on eläin ja ihminen on ihminen, joku raja sentään!

Mutta. Silloin en vielä asunut ihmisrakkaan ja läheisriippuvaisen kainalokissan kanssa. Silloin en vielä tiennyt, että kerran lellivauvaksi opetettu kissa ei helposti luovu saavutetusta sänkyasemastaan. Enkä tiennyt sitäkään, kuinka tärkeäksi elävä unilelu minulle tulisi.

Alkuaikoina poski poskea vasten tunkevan kissan kanssa oli aika kummallista ja epämukavaakin jakaa sänky. Heräilimme ja valvoimme, mutta eihän pelokasta kissanpoikaa voinut poiskaan ajaa. Se tarvitsi turvaa uudessa kodissa, ja jos tyynynjakamisen vaihtoehtona olisi ollut yöllinen protestimouru, ei sekään houkuttanut. Joten kissa jäi, me ihmiset vain välillä vaihduimme. Ensin C nimittäin halusi nukkua miehen kanssa, sitten hän päätti siirtyä minun yökaverikseni. Joinain öinä hän on tasapuolinen ja nukkuu pitkulaisena välissämme.

Salakavalasti totuimme toisiimme. Huomasin sen ensimmäisen kerran sinä yönä, jolloin C ei yhtäkkiä tullutkaan sänkyyn. Sen sijaan, että olisin nauttinut rauhasta, säpsähtelin hereille: apua, missä kissa on? Minua viisaammat ja kokeneemmat lohduttivat, että se on sama ilmiö kuin pienen vauvan äidillä, joka herää siksi että vauva nukkuu liian hiljaa, se menee ohi.

Vaan kun ei mennyt. Viime yönä heräsin taas tarkistamaan, onko kissa kyljessäni. Ei ollut sängyssä, ei koko makuuhuoneessakaan, mitäköhän nyt... Kesti aika kauan - huolestuttavan kauan - ennen kuin huomasin, että vatsani päällä on sikeästi nukkuva kissakerä.

Näin siinä siis kävi. Minä olen kissa ja kissa on minä. En enää erota meitä toisistamme. Jos C ei tule ensi yönä sänkyyn, minun on kai etsittävä hänet ja mentävä hänen viereensä.

2 kommenttia:

  1. Hmm..parempi huomaamaton kissa kuin päällä hyppivä vaaniskelija, joka herää aamuviideltä. Sitäkin hän tekee :)

    VastaaPoista
  2. Hän tekee kaikenlaista, on niin monipuolinen tyyppi. Aika ei käy pitkäksi tuhattaiturin kanssa.

    VastaaPoista